Nutri, četiri sad – Uključimo djecu u odabir namirnica

Posljednjih godina pojavili su se dokazi u vezi s mogućom povezanosti između prehrane kod djece i adolescenata i kroničnih bolesti u odrasloj dobi. Na prehrambene navike kod adolescenata utječu obiteljske navike te vršnjačka skupina.

Svjetska rasprostranjenost pretilosti kod djece i adolescenata znatno raste. Brzi razvoj u prehrambenoj industriji te društveni i tehnološki razvoji promijenili su prehrambene navike; mnogi ljudi sve više jedu prerađenu hranu i gotove proizvode. Načini prehrane mogu imati pozitivan utjecaj na zdrav razvoj u djetinjstvu i adolescenciji, te na probleme u zdravlju u zrelijoj dobi.

Mediteranska prehrana ima pozitivan utjecaj na zdravlje

Informiranje djece dok su mladi i uvođenje zdravih prehrambenih navika važno je za optimalne i zdrave prehrambene sklonosti. Individualni prehrambeni izbori vežu se izravno za ono znanje o prehrani koje pojedinac posjeduje. Prehrambene sklonosti i zdravstveni problemi variraju od društva do društva, no izvješća pokazuju da populacijske skupine koje prakticiraju mediteransku prehranu rjeđe obolijevaju od kroničnih bolesti.

Mediteranska prehrana uključuje veliku količinu voća, povrća, neprerađenih prirodnih žitarica, mahunarke, sušene orašaste plodove, perad, jaja (tri puta tjedno), ribu, nisko masne mliječne proizvode i malu količinu crvenog mesa. Ova prehrana ima pozitivan utjecaj na zdravlje. Riba i voće u mediteranskoj prehrani puni su antioksidativnih vitamina i karotena, te sprječavaju nedovoljno uzimanje mikronutrijenata. Ovakav način prehrane zahtijeva pažnju jer se opetovano povezuje sa zaštitom od raznih kroničnih degenerativnih bolesti i poremećaja.

Pretilost je jedan od najčešćih problema kod djece

Pretilost postupno postaje problem javnog zdravstva te se pojavljuju inicijative za njenu smanjenost u cijelome svijetu. Znanje o prehrani, stavovima i ponašanju djece i cijele obitelji ne može se jednokratan i trajno promijenjen, to je proces koji treba biti kontinuiran i stalno aktivan.

Primjerice, školski program edukacijskih ustanova, uključujući vrtiće, trebali bi naglasiti važnost konzumiranja maslinovog ulja, voća, povrća i cjelovitih žitarica te uravnotežene prehrane i fizičke aktivnosti. Pozitivan utjecaj mediteranske prehrane na zdravlje toliko je jak da se na osnovu toga ona može promovirati i plasirati kao zdrava navika dječje prehrane. Pitanje je: što mi možemo uraditi?

Stvaranje zdravih navika projekt je cijele obitelji!

I djeca trebaju biti dio nabavke namirnica – zajedno napravite popis namirnica koje trebate kupiti, objasnite im zašto kupujete pojedine namirnice, svatko voli kada se njihovo mišljene uvaži. To će djecu dodatno potaknuti na konzumaciju namirnica koje su odabrali i spremanju ukusnih zdravih jela.

Potaknite djecu da pomognu u slaganju hrane nakon kupovine. Tako će naučiti adekvatno skladištiti namirnice, a ujedno stvaraju životne navike vezane za kupovanje i skladištenje, te se potiče štedljivost i organiziranost.

Uključite cijelu obitelj u pripremu hrane – dogovorite se što ćete jesti, nedjeljom napravite plan za čitav idući tjedan, potaknite ih da operu voćku, pomiješaju povrće koje ćete vi nasjeckati ili naprave salatu s već pripremljenim začinima.

Omogućite im da kroz zabavu više razmišljaju i nauče koliko je važna pravilna prehrana.

Neka svako dijete na tanjur stavi onoliko hrane koliko misli da mu je dovoljno. Znanstvena istraživanja pokazuju da djeca imaju najbolji osjećaj koliko im je hrane doista potrebno kako bi bili siti. Nemojte ih tjerati da jedu ako su siti.

Osigurajte barem jedan zajednički obrok dnevno – djeca koja redovito objeduju s obitelji osjećaju se sigurnije, lakše stvaraju pravilne prehrambene navike, a obitelj tako zajedno kvalitetno provodi vrijeme.

Kako se pravilno hraniti tijekom dana?

Zajutrak je prvi obrok u danu unutar sat vremena od buđenja i čini važan temelj za naš čitav dan. Započnite dan zajutarkom i doručkom! To će vam pružiti snagu za dobar početak dana.

Svaki dan pojedite barem 2 porcije voća i 3 porcije povrća. Djeca roditelja koji redovito konzumiraju voće i povrće, lakše usvajaju zdrave prehrambene navike te imaju redovit i povećan unos voća i povrća, poput svojih roditelja. Redovnim unosom voća i povrća osiguravamo važne nutrijente za očuvanje zdravlja i prevenciju bolesti, a svome djetetu pomoći da se lakše koncentrira i rješava zadatke u školi.

Voda treba biti prvi i prirodni izvor tekućine za naš organizam. Adekvatan unos vode važan je za svaku stanicu našeg tijela te pridonosi očuvanju zdravlja. Odraslim osobama preporučuje se veći unos tekućine nego djeci, a to je barem osam čaša vode dnevno. Jeste li znali da je za djecu između 4 i 14 godina adekvatan unos od pet do sedam čaša vode dnevno?

Mali koraci svih članova obitelji u smjeru pravilnih prehrambenih navika, redovite tjelesne aktivnosti i kvalitetnog sna svaki novi dan učinit će uspješnijim i bližim cilju zdravog i sretnog života.  Vrijedi se potruditi, zar ne?

Autorica:

Nevena Pandža, magistrica nutricionizma

U #buditu timu sam uključena u dio podrške roditeljima.

BUDI TU zajednica aktivnih roditelja za cilj ima promovirati pedagoški pristup roditeljstvu i pružiti podršku roditeljima

 

0